Att byta till växelströmsgenerator

Moderator: Moderatorer

Att byta till växelströmsgenerator

Inläggav ante » 07 10 27, 12:23

Jag har en boxer 350 och undrar om man kan sätta på någon annan generator på den?? Det verkar som om den laddar rätt dåligt. Har hört nått om någon saab-generator som skulle gå att använda utan större modifieringar. Tacksam för svar om någon vet
/ante



EDIT:
Jag ändrade rubriken lite och klistrar tråden.

MVH/ Axel
ante
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 10 27, 10:21
Ort: K

Inläggav Ralle » 07 10 30, 11:57

Jag antar att du har likströmsgenerator nu.
Jag vet inte hur det ser ut på Boxern, men det är väl bara att titta på fästena på en växelströmmare och se om det kan tänkas gå.
Jag har satt en Saab generator på min 400:a, men där fick jag modifiera generatorn rätt ordentligt, plus att svetsa dit ett extra öra på fästet på motorn. Men det var endast nån timmes jobb...
Ralle
Forumberoende
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 07 08 04, 1:15
Ort: H

Inläggav Lucas » 07 10 30, 6:27

Det går bra, men man får alltid bygga om fästet. Ibland räcker det med att sätta en jängstång i neränden så man kan få gäneratorn lagom långt fram och ibland får man nästan bygga helt nytt fäste. Om generatorn är byggd för att sitta på andra sidan motorn måste man bygga om spänn annårdningen också, detta gör man lättast genom att sätta en gängstång till motorrambalken som man spänner fläktremman med
/ Lucas
Lucas
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 07 05 27, 5:15
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala

Inläggav Axel » 07 11 05, 7:45

90A Bosch-generatorn från gamla fordbilar (t.ex. sierra) med V6 passar bra. Generatorn har samma kol/laddningsregulator som t.ex. dom flesta volvo 240/740.

Man sätter som bror skrev en 10mm (gärna rostfri) gängstång genom fästena på generatorn och öronen på orginalfästet. Spännstaget bockar man om något så passar det.

Laddningsregulatorn kastar man åt samma håll som den gamla generatorn.

Generatorn har 8mm bultanslutning för kabeln till batteriet, använd en kabel med area minst 16mm², men gärna 35mm² för att undvika spänningsfall. Man brukar räkna med max 10A per mm² koppar, men det är en klar fördel att överdimensionera, speciellt nära batteri/generator i systemet.

Den lilla 5mm bulten på generatorn ska kopplas till laddningskontrollampan.
Axel
Site Admin
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 05 27, 4:49
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala

Inläggav ante » 08 01 06, 10:35

Tack för hjälpen med bra svar. Har nu satt dit en 90A bosch-generator från en Mondeo (fick den för 300:- på skroten). Var rätt mycke jobb att montera den pga att min boxer är utrustad med servo så pumpen sitter där man vill ha generatorn. Var tvungen att göra nytt fäste i motorblocket , men det gammla spännstaget gick att använda. Det blev till att flytta behållaren för servo-oljan också. Men nu när det hela är klart så ser det riktigt bra ut .
ante
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 10 27, 10:21
Ort: K

Inläggav Ralle » 08 01 08, 10:50

Va fint!
Är elen klar också?
Hur fungearde det i så fall?
Ralle
Forumberoende
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 07 08 04, 1:15
Ort: H

Inläggav ante » 08 01 08, 5:44

Jodå elen är klar också. Funkar riktigt bra men var lite problem i början för jag hade ingen laddningslampa och då verkar det som om det inte funkar. Monterade även ett nytt 100a batteri så nu ska det väll gå att starta när det är kallt också. Alla kablar till batteri och generator blev nya när jag ändå var igång.
ante
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 10 27, 10:21
Ort: K

Inläggav Axel » 08 01 08, 7:50

ante skrev:Jodå elen är klar också. Funkar riktigt bra men var lite problem i början för jag hade ingen laddningslampa och då verkar det som om det inte funkar. Monterade även ett nytt 100a batteri så nu ska det väll gå att starta när det är kallt också. Alla kablar till batteri och generator blev nya när jag ändå var igång.


Generatorn får magnetiseringsspänningen bakvägen från laddningslampan, det är därför det inte funkar så bra utan lampan.
Axel
Site Admin
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 05 27, 4:49
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala

Inläggav Sweden-Viking » 09 07 19, 4:39

Har monterat växelströmsgenerator i VOLVO-BM 400 se bilder från mobilen :

Obs att kablaget är inte kopplat när bilden togs därav röda kabeln som skall till startmotorn.
Jag drar om all el och säkrar av lite mer än orginalsystemet samt sätter relä på belysningen och lite mätare och indikeringar med lysdioder.
Lite trångt bakom ÅLÖ-lastaren, växelsrömsgeneratorn har större diameter så den sticker ut lite mer.

Fick även dra om ena slangen till hyttvärmen som var i vägen och byta slang-kopplingen vid blocket från vinklad till rak för slangen.

Orginalfästena på bustern passade rätt bra men fick justeras lite med rondellen och generator fästena fick borras lite:



Ps: Tillägg 090715 Generatorn är BOSCH på 70Amper så den räcker nog till ett tag.
Generatorn skruvades loss från en skrotad SAAB900, och har inbyggt laddningsrelä, betalade en trehundring.
Jag kollade kolen och de var bra och behöver inte bytas på ett tag. PS 091004 NYA BILDER:
Bild

Bild
Senast redigerad av Sweden-Viking 10 08 21, 11:59, redigerad totalt 1 gång.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Användarvisningsbild
Sweden-Viking
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 07 12 07, 7:44
Ort: Skellefte

Re: Att byta till växelströmsgenerator

Inläggav Sweden-Viking » 09 12 05, 12:48

Växelströmsgenerator 70Amper med följande beteckning passar relativt bra till BM-VOLVO 350 och VOLVO-BM400/430= IA0856

:roll: :idea: :idea: :roll:
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Användarvisningsbild
Sweden-Viking
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 07 12 07, 7:44
Ort: Skellefte

Re: Att byta till växelströmsgenerator

Inläggav Sweden-Viking » 10 08 21, 9:03

Här har min BM-VOLVO 350 fått växelströmmare.

Orginal likströmmaren ger bara ca 11Amp(130W).
Denna BOSCH växelströmare från en Volvo 142 som ger 55amper blir betydligt bättre än orginalet.
Stor generator gör verkligen nytta på vintern!
Klarar lite mer belysning eller typ el vinsch.

Undre fästet fick förlängas med en bit järn av lämplig diemension som svetsas och slipas till, samt flytt av bakre fästörat.
Övre fästet/sträckaren fick också förlängas, vändas och bockas något för att passa.
Det är viktigt att man får remskivona i linje så att inte remmen slits upp på nolltid.

Tänk på att man bör ha en mindre remskiva på generatorn istället så att generatorn får mera varv då traktormotorn är lågvarviga.
Traktorns dieselmotor är ju ingen högvarvare som bilmotorer.
Det finns delbara remskivor till Bosch generatorna som man kan lägga en bricka imellan så att dom tar en bredare rem.

Ett annat bra tips är att byta ut orginal laddningslampan som är på 2 Watt, till en på 4 Watt (finns de som passar i orginallamphållaren) vilket gör att den börjar att ladda på betydligt lägre varvtal än 2w som kräver högre varv innan den får laddning.

När man sätter i en lampa med högre watt-tal så laddar generatorn tidigare eftersom fältlindningen får högre ström(P(effekt)=U(späning)
*I(ström) dvs I=P/U) men generatorn som är från en bil behöver ju en mindre remskiva för att ge samma effekt vid ett lägre varv från en traktormotor.
När väl generatorn börjat ge ström så återförs en del av strömmen till fältlindningen.
Så precis som beskrivits här ovan så bör man i första läget anpassa skivan till
motorns varv istället för att sätta i en mycket större lampa.
En annan mindre nackdel med den större lampan är att strömmen över startnyckeln
ökar något.

Så om du kan, satsa på att ordna rätt varvtal till generatorn.
Men en laddlampa på mellan 2-5w funkar också..

Jag hadde generatorn med tillhörande laddningsrelä liggandes sen tidigare i garaget, men det går givetvis lika bra med en som har inbyggt i generatorn. Men teoretiskt funkar laddningen bäst för batteriet om man har laddningsrelät så nära batteriet som det går så att den har bättre koll på batteriets spänning och kondition.

OBS: Det viktigaste är att man skall även byta ut och gå upp i area på kabeln till startmotor/batteri , kabeln bör vara 16kvadrat röd för 40-60A.
Passa samtidigt på att se över avsäkringar och övrigt elkablage med apparater, så att man klarar utlösningsvilkoren och slipper kabelbrand.
Rensa upp och byt ut skadade kablar, dåligt ihoptvinnade kabelskarvar och använd helst standard färger till plus eller minus mm enligt dagens bil-elektriska praxis. Rengör kontaktytor från färg smuts skit oljor och gud vet vad som finns :oops:


Rekomenderar också att man monterar en volt meter så har man bra koll på batteri och laddning.


:roll:
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Användarvisningsbild
Sweden-Viking
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 07 12 07, 7:44
Ort: Skellefte

Re:

Inläggav senmathal » 11 11 25, 7:41

Sweden-Viking skrev: PS 091004 NYA BILDER:
Bild

Bild


Bara lite nyfiken.
Håller fästörat på den här generatorn fortfarande. Det ser ut som om örat för sträckaren använts för att sätta fast generatorn och jag gissar att det kraftigare örat som inte syns används till sträckaren. Kanske fungerar det men ser ut som att örat skulle kunna gå av efter ett tags belastning och vibrationer. Kanske är sträckarstaget så kraftigt att det bär upp generatorn.

/Mats
senmathal
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 10 30, 5:48

Re: Re:

Inläggav Sweden-Viking » 12 09 08, 9:24

Bara lite nyfiken.
Håller fästörat på den här generatorn fortfarande. Det ser ut som om örat för sträckaren använts för att sätta fast generatorn och jag gissar att det kraftigare örat som inte syns används till sträckaren. Kanske fungerar det men ser ut som att örat skulle kunna gå av efter ett tags belastning och vibrationer. Kanske är sträckarstaget så kraftigt att det bär upp generatorn.

/Mats[/quote]

Det håller, fortfarande.

Kan hålla med att generatorkroppen ovan inte har de helt optimala fästöronen. Men det var den som jag hadde då och den sitter och fungerar alldelens utmärkt.
Idag kan man ev hitta generatorer som är lite mindre i formatet från typ nyare Volvo eller japsare, gäller bara att hitta/lösa så att fästen och remskiva lirar ihop.

Tips önskas av alla här.... :idea: 8) :roll:
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Användarvisningsbild
Sweden-Viking
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 07 12 07, 7:44
Ort: Skellefte

Re: Att byta till växelströmsgenerator

Inläggav Antejoha » 21 10 25, 10:05

Lånar tråden en sväng!

Tagit och köpt mig en bm 400 Buster, laddningsregulstorn är körd så jag tänkte jag tar och byter till växelström, för att försöka göra det så enkelt som möjligt för en väldigt dåligt insatt så köpte jag Detta kit,https://www.olssonparts.com/se/sv/reservdelar/elsystem/generator/generatorkomponenter/generator-vaxelstrom/42773/42773

Men bör jag byta till grövre kablar då jag antar den levererar lite mer kräm än min original likströms generator?
Sen en lite lös fråga, hur mkt jobb kan det vara att montera detta? Tänkte om någon köpt ett liknande kit.
Tacksam för svar! /Andreas
Antejoha
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 10 25, 9:59


Återvänd till Elsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron