Termostat 1113-motor

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Termostat 1113-motor

Inläggav Kasebon » 09 01 27, 11:52

Hej tanter och Gubbar! Här kommer en fråga om termostatens öppningstemperatur. Jag har svårt att få motorn upp i arbetstemperatur och mätte i kylen till 44 grader celsius efter en lång varmkörning, det ger knappt utslag på mätaren. Jag tog då ur termostaten och lade den i kallt vatten tillsammans med en termometer och värmde sedan upp vattnet till 100 grader och kunde då konstatera att termostaten öppnar vid ca 78 grader och det är väl okej men: varför blir inte motorn varm? Kan man vända termostaten fel i termostathuset? Den satt med öppningen upp mot övre kylarslangen, är det rätt eller fel? Jag trodde när jag tog ur termostaten att den var trasig och stod i öppet läge hela tiden, men vad jag då som ovan konstaterat, är ju att den fungerar!!! :?:
Kasebon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 08 06 16, 7:28
Ort: Ed, Dalsland

Inläggav ake64 » 09 01 28, 6:03

Det hjälper väl inte så mycket men jag har samma problem trots sprillans ny termostat. Det gamla var bortom all räddning så jag trodde jag hade hittat felet men icke. Jag har inte mätt i kylaren men den känns kall. En riktigt varm sommardag kan jag få upp tempen på den.
ake64
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 05 17, 10:11
Ort: Sm

Inläggav nybliven traktormekaniker » 09 01 28, 3:10

Tjena

Termostaten går att vända fel på de flesta motorer.
Testa med att vända termostaten, och kolla om han kommer upp i temperatur.

Jag är en sådan som måste se grejerna för att kunna förklara bra, tyvär.

Bara och testa sig fram.

Ska kolla i 350 boken när jag kommer hem ikväll om man kan se.

MVH/Daniel
nybliven traktormekaniker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 11 12, 1:12
Ort: Oskarstr

Inläggav daisel » 09 01 28, 5:11

tappa ur lite kyl vatten tills du hittat en balans som håller motorn vid 80c tills du fått fixat det ordentligt, det sliter fruktansvärt mycket på motorn med för låga tempraturer
hej, jag
daisel
Forumberoende
 
Inlägg: 853
Blev medlem: 07 12 19, 5:59
Ort: Alingsås

Inläggav Kasebon » 09 01 30, 9:08

Plockade som sagt isär termostathuset och gjorde ren termostaten, bytte packningen inne i termostathus-locket och efter det så har tempen stigit något, Den läckte antagligen igenom eftersom den inre packningen var väldigt torr. Dock är jag inte riktigt nöjde med arbetstempem då den sjunker när motorn står på tomgång. Nu till nästa fråga är det någon som bytt termostat och satt i någon annan än original, den är ju så förbannat dyr, nästan 1.000:- hos OiE. Finns det någon biltermostat som passar? Jag bytte termostat på min 36:a en gång och har för mej att jag satte i en till Mercedes. Vad jag är ute efter är om någon vet exakt vilken termostat som kan passa så att jag slipper skruva ur termostaten och ta med till butiken och visa :)
Kasebon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 08 06 16, 7:28
Ort: Ed, Dalsland

Inläggav daisel » 09 01 31, 10:33

prova med en sommartermostat till en saab v4 passar i victor och 35/36 or, även hela t-20 serien
hej, jag
daisel
Forumberoende
 
Inlägg: 853
Blev medlem: 07 12 19, 5:59
Ort: Alingsås

Inläggav mange650 » 09 06 02, 12:54

Jag köpte en termostat nyligen på lantmännen.550kr för en orginal volvo.
På min sitter en o-ring på toppen som ska täta i huset.
mange650
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 06 02, 12:38

Inläggav daisel » 09 06 02, 2:58

ta bara med den glamla termostaten till mekonomen så löser det sig
hej, jag
daisel
Forumberoende
 
Inlägg: 853
Blev medlem: 07 12 19, 5:59
Ort: Alingsås

Inläggav frdol » 09 06 03, 3:35

Har kört med min 350 i tio år nu och den har heller aldrig blivit riktigt varm förutom vid tung belastning har även bytt termostaten. så jag kör med kylargardinen uppe jämt även om det inte hjälper så mycket på vintern så gör det lite
frdol
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 05 29, 9:27

Re: Termostat 1113-motor

Inläggav Kasebon » 12 04 04, 3:22

Jaha, då har jag löst problemet om någon vill veta! Man går till närmaste biltillbehörsfirma och köper en termostat benämnd TH1535.87J (87 grader) borrar ett 3,5 mm hål i termostatlocket, smärkglar ned flänsen en aning och filar bort graderna som blir, knackar till en packning och vips har man en fungerande termostat, lite pill är det ju, men kostnaden är ca 200:- mot ca 600:- för en originaltermostat. Den termostat jag skaffade är för övrigt till Mercedes!
Kasebon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 08 06 16, 7:28
Ort: Ed, Dalsland


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron